Hiburan dan Kelapangan

Labels: , ,

Assalamualaikum..

Alhamdulillah bersyukur kita kepada Allah kerana masih lagi mengurniakan kita oksigen, tenaga dan sebagainya untuk kita terus hidup di alam yang fana ini. Mungkin sebagai peluang bagi kita untuk menambah lagi bekalan amalan kita untuk dibawa ke akhirat sana dan mungkin juga sebagai satu balasan untuk kita terus membuat kemungkaran. nauzubillah..Harap-harap kita dijauhkan dari perkara-perkara yang tidak disukai Allah..

Allah bersabda dalam surah Fujerat ayat 10 iaitu, "sesungguhnya orang muslim itu bersaudara..........sehingga akhir ayat".. Syukur kepadanya kerana kerana NYA kita bertemu dan kerana NYA jualah kita berpisah. Mudah-mudahan persahabat ini menjadi satu bukti untuk kita mendapat syafaat Allah di akhirat kelak. amin...

Insyallah kali ni saya nak share dengan sahabat-sahabat dan para pembaca yang dikasihi sekalian mengenai PERKARA YANG BOLEH MEMBERI HIBURAN DAN KELAPANGAN bagi seorang muslim yang beriman. Seperti mana yang kita ketahui, masyarakat dinihari mencari-cari dan memerlukan pertolongan untuk membuatkan hidup mereka lebih tenang dan bahagia.

Ingatlah wahai sahabat-sahabat yang dikasihi Allah dan tidak juga diri yang hina ini bahawa faktor pertama untuk kita kecapi ketenangan dan kebahagiaan ialah dengan IMAN .Imanlah yang memberi keseronokan, kelapangan, dan ketenangan dalam diri kita. sekiranya dalam diri kita tidak dihiasi dengan keimanan kepada Allah, maka jahiliahlah yang akan mengisi kekosongan tersebut seperti mana perumpamaan yang pernah saya temui dalam novel tautan hati karya fatimah syarha iaitu sebuah gelas jika kita tidak diisinya dengan air, maka molekul-molekul lain akan memasuki dan mengisi ruangan tersebut. Begitulah juga kehidupan kita, jika tidak diisi dengan keimanan kepada Allah maka karat-karat jahiliyah akan merasuki diri kita dan membawa kita kepada perkara mungkar yang menjauhkan diri kita kepada Allah SWT.nauzubillah...
Tanda-tanda kelazatan iman ialah kita mengasihi Allah dan Rasul. Oleh itu, kita akan mengajak kepada perkara yang makruf , mencegah kemungkaran dan bertaqwa kepada Allah.

Faktor yang kedua ialah diri kita mestilah diisi dengan ilmu-ilmu. Dengan adanya ilmu di dada maka kita akan lebih mengenali Allah. Rasulullah pernah bersabda,

"man salaka torikan yal tamisu fi ilman, sahalallahulahu ilal jannah"

maksud hadis diatas adalah ," barangsiapa yang menempuh sesuatu jalan yang mana terdapat ilmu di jalan itu , maka Allah akan permudahkannya jalan ke syurga"..
masyallah.. Alangkah indahnya jika kita tergolong dalam golongan tersebut. Ilmu juga bukan sebarang ilmu tetapi hanyalah ilmu yang diwarisi oleh rasulullah yang tidak akan mensyirikkan Allah. Orang yang mempunyai ilmu merupakan orang yang paling tenang walaupun dia di penjara. Tamsilnya imam-iman dan ulama-ulama yang tenang ketika berada didalam penjara orang kafir. selain itu orang yang mempunyai ilmu juga mempunyai akhlaq yang paling baik..

faktor yang ketiga yang boleh memberi hiburan dan kelapangan dalam diri ialah MUROQOBATULLAH iaitu merasakan diri selalu diperhati oleh Allah swt. Dengan ini seseorang itu akan berasa nikmat di dalam ibadat yang dia lakukan. melakukan ibadat dengan penuh tumpuan dan khusyuk. Semakin kita dekat dengan Allah, Allah akan beribu ribu kali dekat dengan kita. subhanallah..

Insyallah mungkin itu saja perkongsian yang saya dapat tonjolkan untuk sama-sama kita dapat manfaat daripadanya. Sebenarnya terdapat banyak lagi faktor yang boleh membuatkan diri kita terhibur dan terasa tenang tetapi setakat itu saja pengisian atau input saya dapat daripada usrah pada malam ini.wallahualam...

3 comments:
gravatar
adwin H said...
November 29, 2008 at 11:43 PM  

alhamdulillah~
banyak input aku dapat~

tengs~
>.<

*menantikan entry akan datang*
>.<

gravatar
pengiran92 said...
November 30, 2008 at 12:01 AM  

jazakillah kerana setia menunggu.. heheh... semoga Allah memberkati

gravatar
sarah said...
December 2, 2008 at 6:58 PM  

byk ilmu yg ak dapat....
alhamdulillah....

Post a Comment