AidilAdha????

Labels: , ,



Assalamualaikum W.B.T

Alhamdulillah masih lagi Allah bagi kekuatan kepada saya untuk update blog ni dan masih lagi bagi nyawa kepada kita untuk hidup hingga kini. Semenjak dua menjak ni saya sibuk sikit. Sebab tu x dapat update pada hari-hari yang lepas.

Hari ni merupakan hari yang sangat bermakna bagi kita umat islam semua kerana mempunyai sejarah yang dapat diambil pengajaran oleh kita semua. Seperti mana yang kita ketahui, Allah mengurniakan kepada kita dua hari untuk makan dan minum iaitu hari raya aidilfitri dan aidiladha. Sebab itulah kita umat islam dilarang untuk berpuasa pada hari-hari ini.

Sebelum saya cerita lebih lanjut, ingin saya timbulkan satu persoalan kepada diri kita semua, Apa agaknya sejarah yang berlaku ya pada hari yang penuh baroqah ini?
Alhamdulillah, baguslah kepada yang mungkin sudah mengetahui sejarah ini. Bagi yang tak tahu, tak mengapa, masih belum terlambat lagi untuk mengetahui. :)

Hari raya AidilAdha juga dikenali hari raya korban kerana hari tersebut merupakan hari untuk kita semua memperingati kisah pengorbanan Nabi Allah Ibrahim dalam menunaikan perintah Allah dan kesabaran anaknya Nabi Allah Ismail memenuhi perintah Allah SWT sepertimana dalam firman-NYA yang bermaksud:

Maka anaknya itu telah sampai (keperingkat umur yang membolehkan dia berusaha bersama-sama dengan nya). Nabi Ibrahim berkatakepada anaknya: wahai anak kesayanganku! sesungguhnya aku melihat dalam mimpi aku akan menyembelih mu, maka fikirlah apa pendapat Mu. Anaknya menjawab : wahai ayah, jalankanlah apa yang diperintahkan kepadamu: insyaAllah Allah akan mendapati daku dari orang-orang yang sabar





Dalam melaksanakan perintah Allah itu, Nabi Ibrahim dan Nabi Ismail menyerahkan diri mereka kepada Allah dan dengan izin Allah, ketika Nabi Ibrahim hendak menyembelih anaknya, Allah menggantikan anaknya itu dengan seekor kibasy.

Sehubungan dengan itu Allah telah merakamkan kisah tersebut melalui firmanNYA yang bermaksud :

Wahai Ibrahim, engkau telah menyempurnakan maksud mimpi yang engkau lihat itu. Demikianlah kami membalas orang-orang yang berusaha mengerjakan kebaikan. Sesungguhnya perintah itu adalah ujian yang nyata. dan kami tebus anaknya itu dengan seekor binatang sembelihan yang besar, dan kami kekalkan baginya(nama yang harum ) dalam kalangan orang yang datang kemudian. (surah Al-saaffaat,ayat 104-108)


hurmm.. kalau nak diceritakan lagi mengenai hari raya AidilAdha ni, banyak lagi. mungkin sampai sini sahaja yang saya mampu kongsikan bersama rakan yang dikasihi. Pengajarannya yang kita perolehi ialah, kita mestilah menunaikan sesuatu perintah yang digariskan oleh Allah walaupun sesuatu itu kita anggap tidak baik tetapi Allah maha mengetahui hamba-hambanya. Ribuan maaf dipinta jika ada kesalahan ejaan atau isi. kalau ada tolong perbetulkan :).wallahualam..



2 comments:
gravatar
-AiRiN- said...
December 8, 2008 at 9:58 PM  

assalamualaikum wbt...~
^_^
selamat hari raya
mintak maaf semua salah silap..>.<
smoga Allah mmberkati pakcik..

wassalam~

gravatar
pengiran92 said...
December 9, 2008 at 6:56 AM  

waalaikumsalam...
>.<.. hehe.. jazakillah..
semoga Allah memberkati mu jua atuk..

Post a Comment