Mengurus Kehidupan

Labels: , , ,

Assalamualaikum..

Alhamdulillah hari saya akan berkongsi sedikit ilmu yang saya perolehi daripada murabbi (guru) saya nun di MATRI sana mengenai mengurus kehidupan kita. Mudah-mudahan menjadi panduan untuk diri dan para pembaca sekalian.

Persoalan yang pertama sekali yang saya ingin timbulkan ialah mengapakah kita tidak dapat merasai sesuatu nikmat? Mari kita berfikir sejenak. Salah satu sebab kita tidak dapat merasai sesuatu kenikmatan tersebut ialah kerana kita selalu melihatnya. contohnya bagi kita jika mempunyai emas kita akan merasai bangga dan seronok memakainya tetapi tidak bagi pelombong emas yang hampir setiap hari menggali dan melihat emas (sudah biasa).

samalah seperti masa. Seperti mana yang kita semua tahu, masa juga merupakan nikmat Allah yang dikurniakan kepada hambanya. Tetapi sayang, kita seringkali tidak dapat merasai betapa berharganya masa tersebut. Ada pepatah arab yang lebih tepat dari pepatah melayu mengenai masa mengatakan, 'al-waqtu kal hayah' yang bermaksud waktu adalah kehidupan. semakin banyak waktu kita buang, semakin sia-sia hidup kita kerana kehidupan ini tidak dapat kita beli walaupun dengan jutaan ringgit dan kita ulangi.




Wahai pembaca yang saya kasihi, Allah pinjamkan kepada kita kehidupan di dunia ini hanya seketika. Jadi gunalah masa yang masih ada ini untuk kita berubudiah (beribadah) dan insaflah atas kelalaian kita sebelum keinsafan itu tidak bernilai di hari pembalasan. nauzubillah..

Untuk mengurus diri kita, pertama sekali kita mestilah membezakan antara :

  • Harapan dan Khayalan
  • Impi dan Mimpi
  • Cita-cita dan angan-angan

persoalan yang kedua kita perlu tanya pada diri kita agar diri kita terurus ialah
  1. Apakah yang kita cita-citakan?
  2. Berapa lama kita hendak kecapi cita-cita tersebut?
  3. Apakah jalan yang perlu kita tempuhi untuk mencapai cita-cita tersebut?
  4. Apakah pengorbanan yang perlu kita buat?
Seperti yang pernah saya nyatakan pada post-post yang lepas, kita perlu bina matlamat yang jelas dalam hidup kita. Kalau kita tidak ada matlamat dalam hidup ini, kita akan mudah putus asa dan tention. Perumpamaan bagi orang yang tidak ada matlamat ialah mati sebelum mati atau hidup tanpa erti.

Dengan adanya matlamat hidup, kita akan mementingkan perkara-perkara yang utama sahaja . Maksud perkara utama ialah perkara yang boleh mendekatkan diri kita dengan matlamat yang telah kita gariskan.

InsyaAllah mungkin itu sahaja sedikit sebanyak yang saya dapat kongsikan dan semoga diri ini dan sahabat-sahabat lain dapat meneliti diri kita satu persatu agar hidup ini tidak sia-sia. Hidup tanpa CITA-CITA adalah MATI, cita-cita tanpa USAHA adalah MIMPI, usaha tampa PERANCANGAN RAPI hanyalah ILLUSI yang basi.. wallahualam..

6 comments:
gravatar
adwin H said...
December 5, 2008 at 11:43 PM  

waahh~
bagus2
sesuai untuk orang yg susah nk urus mase...cam aku ni..T_____T

tengkiu~
>.<

gravatar
pengiran92 said...
December 6, 2008 at 12:03 AM  

hehe.. sama2 awwin..

gravatar
-AiRiN- said...
December 6, 2008 at 2:11 PM  

salam
uhuhu
terharu...T___T
mekaceh pakcik...
[menyedarkan diri aku sikit..]

gravatar
pengiran92 said...
December 6, 2008 at 2:20 PM  

wasallam airin. hehe.. Alhamdulillah baguslah.. berusahalah ke arah kebaikan..amin. peringatan utk diriku jua

gravatar
LoVeR dEa said...
December 9, 2008 at 10:01 PM  

huhu...dya ong marah..

gravatar
Anonymous said...
December 15, 2012 at 8:10 AM  

After we evaluate the meaning of your message love, installing comparison to its an enchanting relationship by using another, nonetheless as a sense that could be engendered in case you have miltchmonkey an improved connection on your own also * or even for a a sense of larger oneness household and also humanity * it then develops into a lot more really clear that every any individual is looking for to have is certainly enjoy.

Post a Comment