Fedora 10 telah Dilancarkan

Labels: ,


Berita terbaru kepada pengguna linux terutamanya pengguna distro fedora. Fedora 10 yang juga dikenali fedora cambridge ini baru sahaja dilepaskan semalam dengan jayanya setelah 6 bulan penat menunggu. Peningkatan yang terbaru dalam 'operating system'(OS) ini ialah dari segi penggunaan 'web cam' yang popular, memperkenalkan driver wireless iaitu 'Atheros ath9k wireless', dan pelayar (web browser) mozilla firefox yang terkini. Mesti tersenyum labarkan pengguna fedora 10 ini apabila mendapati 'OS' mereka lebih stabil dan mempunyai peningkatan yang agak menggembirakan.

Tidak lupa juga Fedora 10 ini memberikan pilihan kepada kita sewaktu 'installation' samada kita hendak meng-install Gnome 2.24 atau KDE 4.1 iaitu versi terkini 'desktop environment' didalam linux. Dengan ini desktop anda akan dilengkapi versi terbaru samada Gnome atau KDE yang membuatkan desktop anda kelihatan lebih menarik setelah diubahsuai.

Mungkin ada dalam kalangan kita masih buntu dengan pemikiran lama yang tidak mengetahui apakah itu linux. linux adalah sebuah Operating system yang terbuka sumbernya (open source). Ia membolehkan kita untuk mengubahsuai 'os' dengan cara kita yang tersendiri yang diidam-idamkan. Mungkin juga bagi sesetengah mereka risau jikalau beralih kepada linux tidak terdapat perisian-perisian yang penting dalam hidup seharian seperti photoshop, yahoo massenger , windows media player dan sebagainya. Anda tidak perlu bimbang kerana di dalam linux juga terdapat perisian-perisian yang setaraf seperti Gimp , pidgin (macam ym) dan banyak lagi. Untuk mengetahui lebih lanjut tentang perisian ini sila lah pergi ke laman web ini.



Saya tetap menggunakan ubuntu yang terkini iaitu interpid ibex 8.10 sebagai 'os' saya yang kedua. Saya telah meng-install-kannya didalam windows. Sepanjang saya menggunakan linux ini, banyak perkara baru yang saya pelajari dan melihat betapa hebatnya sistem yang ada padanya. sungguh mengkagumkan..

0 comments:

Post a Comment