Hari-hari dalam hidupku

Labels: , ,

Assalamualaikum semua..

Bersua kita kembali.. Alhamdulillah seperti biasa kita haruslah merafa'kan rasa kesyukuran kita kehadrat Allah kerana banyak nikmat-nikmat yang telah dikurniakan kepada kita semua. Nikmat yang telah Allah hadiahkan terlalu banyak bilangannya. Jika kita tebang semua pokok di dunia ini untuk dijadikan pen dan 7 buah luatan untuk dijadikan dakwat sekalipun kita masih tidak habis menyenaraikan semua nikmat yang kita dapat pada hari ini. Bayangkan dengan sebiji mata sahaja terdapat beribu-ribu atau berjuata nikmatnya. MasyaAllah sungguh baikkan Allah kepada kita memberikan nikmatnya secara percuma. Free of charge bak kata orang inggeris.. Allah tidak berharap apa-apa dari manusia tetapi kitalah yang berharap daripada Allah yang esa. Malah Allah membeli orang mukmin itu dengan syurganya. Semoga Allah menempatkan kita semua termasuk dalam golongan tersebut. Aminn..

Hari ini saya telah menghadirkan diri ke kelas tusyen fizik yang terakhir dan Alhamdulil-lah sedikit banyak input yang saya perolehi mengenai tajuk-tajuk tingkatan 5. Ia merupakan salah satu langkah persiapan sebelum menjejak kaki ke alam SPM tahun depan. Bila terpikirkan SPM, hati saya tiba-tiba terasa takut dan saya bertanya kepada diri , "mampukah aku menghadapi peperiksaan ini. persediaan ku belum lagi sempurna dan mantap.. takutnya!!! >.< ". huhu... tetapi bila difikir-fikirkan kembali untuk apakah aku menuntut ilmu. Adakah sekadar untuk menduduki SPM semata-mata. Sebagai muhasabah diri terutamanya kepada diri ini dan dan sahabat-sahabat yang dikasihi sekalian. Wahai sahabat-sahabat yang dikasihi Allah sekalian, tujuan belajar sepatutnya kita letakkan hanya kerana Allah sahaja. Ini kerana Allah mewajibkan diri kita untuk menuntut ilmu. seperti yang saya pernah nyatakan dalam post yang sebelumnya, barangsiapa yang menempuhi sesuatu jalan yang mana di jalan tersebut terdapat ilmu, maka Allah akan permudahkan jalan baginya ke syurga. Selain itu terdapat juga hadis Rasulullah SAW ," tolabul ilmi faridatun 'ala kulli muslim" yang membawa maksud menuntut ilmu adalah wajib bagi seseorang mukmin. Maksudnya disini, jika kita mengaku diri kita sebagai seorang hamba Allah yang beriman, sewajibnya bagi kita untuk menuntut pelbagai ilmu selagi mana ilmu itu tidak melanggar syara'. Salah satu sebab kita tension untuk belajar adalah niat kita tidak betul. Jadi sama-sama kita perbetulkanlah niat kita.


Pada pukul 1.15 petang saya diberi masa untuk berehat selama 15 minit. saya mengambil kesempatan ini untuk menunaikan solah zohor. Di kawasan ini tidak mempunyai surau setahu saya , jadi saya mengambil inisiatif untuk solah di bilik tusyen yang kosong. Setelah selesai menunaikan kewajipan, kelas tusyen pon bermula untuk sesi yang kedua. saya suka style cikgu tersebut mengajar. Dia merupakan seorang elektrikal engineering yang sangat berpengalaman. Menjadi seorang pendidik 'part time' di pusat tersebut. Hampir 95% student dalam kelas saya adalah dari bangsa cina dan guru tersebut pun cina. Style dia mengajar sangat unik sehinggakan 5 jam berada didalam kelas dia tidak berasa letih malah faham dan seronok. Tetapi satu perkara yang saya agak tidak suka iaitu dia selalu menyentuh bab-bab agama dan menyatakan bahawa orang-orang yahudi semuanya bijak-bijak. Dia sangat respect dengan orang yahudi kerana orang yahudi di israel mengajar anak-anak mereka untuk tidak mempercayai sesiapa hatta ibu bapa mereka sendiri. Bagi saya ini telah melanggar syariat islam yang menyuruh kita hormat kepada orang tua dan ibu bapa kita. Tanpa ibu bapa siapalah kita. Memang yahudi adalah bangsa yang dilaknati Allah kerana tidak mendengar perintah Allah dan bongkak dengan nikmat yang diberikan. nauzubillah....


Kelas tusyen tamat pada pukul 5 petang. saya terpaksa menempuh hujan untuk mendapatkan van untuk pulang ke rumah. Mungkin di semenanjung tidak ada van sapu yang beroperasi sama seperti bas tetapi di sarawak, itulah realitinya. heheh.. You have to spend time visit sarawak. It quite interesting place to travel... Itu saja untuk kali ini.. semoga terhibur dan mendapat sedikit manfaat tentang apa yang saya lalui pada hari yang mulia ini. Salah dan silap harap ada orang perbetulkan dan minta maaf jikalau terkasar dan tersilap bahasa. May Allah bless you my dear reader.. wallahualam. assalamualaikum...

Buah yang terdapat di sarawak... Buah tampoi.sedap >.<. hehe

24 comments:
gravatar
zida said...
November 30, 2008 at 8:52 PM  

uish.
hang tusyen kat mane??
dasatnye cikgu hang tu..
neway,harap ko ok2 je study..
rite??

ps:blog ak un da up-to-date,
haha ;DD

gravatar
-lAiLi- said...
November 30, 2008 at 10:22 PM  

salam..
waa~insaf aku baca post ko..
selama ni ak belaja utk peksa je..
utk masuk u..
utk capai cita2 yg mak ayh ak impikan..
sedangkan ak sendiri pon xtau n x konpem nk jdik ape dh beso nnt..
Alhamdulillah~sedar jua ak sal menuntut ilmu baca post ko..
:)

gravatar
pengiran92 said...
November 30, 2008 at 10:28 PM  

jazakillah krn sudi komen.. hehe

@zida
tusyen kat sarawak laa.. x pe.. dy x paham lg.. kita doakan agar dy paham.. amin.. asal x update??.

@laili
Alhamdulillah Allah telah tiupkan rsa kesedaran dan keinsafan. bkn kuasa saya.. hehe.. harap2 mai laa lagi ye memeriahkan blog nih.. your support are very valuable for me. thanks..

gravatar
FAriEz said...
December 1, 2008 at 3:12 PM  

salam

hoho..5 jam tuisyen x boring ke?
>.<
ni tuisyen bab form 5 skali ek?

btw..sejuk ati bace..>.<
yg tentang orang yahudi tu..teringat ade satu movie orang yahudi..
fiddler on the roof..aku blom tengok lagi..tapi bace sinopsis dy jek..
maybe next time aku tengok..cter sal satu family jews yg anak2 pompuan dy nak kawen ngan orang biasa..bukan orang yahudi..

gravatar
pengiran92 said...
December 1, 2008 at 4:35 PM  

owh .. hehe.. Alhamdulillah .. Allah yang kaci kesejukan tu kan.. hehe.. nanti leh laa share2 review crita tu ye

gravatar
Qubezo said...
December 1, 2008 at 5:56 PM  

Assalamualaikum ya Akhi.

Yea, saya setuju dengan pendapat dah fakta yang dikemukan. Ramai antara kita yang salah dalam mengoleh konsep belajar.

Seperti yang disabdakan oleh Nabi Muhammad SAW; Mencari ilmu adalah wajib bagi setiap muslim seperti yang dinyatakan di atas.

Jadi mencari ilmu adalah satu kewajipan setiap orang yang begelar dirinya Muslim. Ironinya ramai dalam kalangan kita, majoritinya golongan pelajar beranggapan pencarian ilmu hanyalah untuk peperiksaan semata2.

Saya kira perkara sedemikian amatlah menyedihkan apabila skop ilmu yang luas hanyalah disempitikan terhadapat mentaliti tidak berasas ini seolah2 kehidupan manusia hanyalah belajar semata2 dan dikongkong dalam awangan ilmu itu tersendir.

Bagi saya, usaha dan ujian dilalui melalui proses pembelajaran ialah jihad. Jihad dalam konteks ini bermaksud strive; struggle dan bukannya Holy War seperi yang ditohmah orang ramai.

Jihad yang dilalu melalui proses pembelajaran, dah hasil daripada cakupan ilmu itu tersendiri membawa diri kita dekat kepada Allah.

Saya berharap segala usaha dan ujian yang dilalui semua orang Islam (termasuklah peperiksaan SPM) menjadi satu medium untuk mendekatkan kita kepada Allah melalui keimanan dan ketakwaan, hasil daripada ilmu yang dipelajari.

Saya ada seorang kawan non-Muslim yang agak was2 dengan ilmu yang ada di dadanya. Saya menaishatinya mencari agama.. find religion.. find God!

Saya percaya ilmu yang dipelajari jika tiada matlamat dan boundary membuatkan kita tertanya2 tujuan hidup kita. Adakah hanya untuk belajar? Jadi mengapa kita mempelajari ilmu tanpa mengenali dan mendakati Tuhan?

Tentu sekali tidak! Ilmu ialah medium untuk kita mendekati Allah, Tuhan sekalian alam! Sebagai seorang yang masih pelajar dan tidak mengerti apa2 tentang strategi perang dan mempertahankan diri, antara yang kita boleh sumbang terhadap negar2 Islam yang ditindas dengan kekejaman adalah dengan mempelajari dan mengkayakan ilmu di dada.

Ingatlah, knowledge is power. Without power, Islam is not capable of dominating the World! Indeed Islam dominates the world.

gravatar
pengiran92 said...
December 1, 2008 at 6:14 PM  

Alhamdulillah ... jazakallah akhi naqib. amat bermakna komen dan penambahan yang diberi. ya betul sahabat2 , antara sumbangan kita untuk islam adalah dengan mengisi ilmu di dada. mari kita lihat realiti hari ini, semuanya memerlukan pelajaran. tanpa pelajaran kita akan dipandang rendah. Ingatlah, Allah meletakkan darjat org yang berilmu itu tinggi ..

gravatar
-FiNaZ- said...
December 1, 2008 at 6:37 PM  

wah... slame nie kte slah anggp study..
study juz 4 exam je..
thanks ek peng...

gravatar
pengiran92 said...
December 1, 2008 at 6:56 PM  

hehe.. sama2.. mudah2an Allah berkati kita.. amin...

gravatar
sarah said...
December 2, 2008 at 7:07 PM  

sering terlupa....dan teringat kembali...
terima kasih kerana mengingatkan....

btw...pasal cg tusyen ko tue...
ak ad sorang cg tusyen yg lebeh krg similar mcm cg ko tue..
die mengajar mmg bagus....sume syg..die x percaya ngan agama....kadangkala...die akan mempertikaikan agama2 disekeliling die berdasarkan ape yg die lihat....
x terkecuali islam...ak rse sgt bertanggungjawab untuk mempertahankan islam...ak sedih kat diri ak sendiri kerana x dikurniakan kekuatan hati....moga2 ak mendpt kekuatan...

-sekadar luahan hati-
regards
-sarah-

gravatar
Hilal Asyraf said...
December 3, 2008 at 3:04 PM  

Semoga Pengiran Badi'uzzaman terus dirahmati ALLAH...

gravatar
pengiran92 said...
December 3, 2008 at 7:41 PM  

jazakallah akhi.. doakan ana berjaya dunia akhirat. x lupa semoga APM ana Allah kurniakan yang terbaik..amin

gravatar
Anonymous said...
February 21, 2013 at 11:10 PM  

I lοve what уou guys агe up too.
This ѕort οf clever woгk and coѵerage!
Κeеp up the excellent woгks guys I've included you guys to my personal blogroll.

Visit my web page: bad credit loans

gravatar
Anonymous said...
February 27, 2013 at 7:21 AM  

It's awesome in favor of me to have a site, which is helpful in favor of my knowledge. thanks admin

Also visit my webpage - loans for bad credit

gravatar
Anonymous said...
March 27, 2013 at 7:38 PM  

the author is an executive of Wensil I Technologies and writing articles for.
It has millions of active users who promote their products and services,
network with their friends, send messages and much more.

but most importantly, the content you share should be the ones that
are most valuable and most relevant to your network.


Also visit my web site; Epic Followers

gravatar
Anonymous said...
March 27, 2013 at 11:24 PM  

Nail biting has long been a universal "nervous" habit that countless kids and adults suffer from.

In case you too belong to the community of nail biters,
then it is important to know ways to get got rid of the Nail Biting habit permanently.
This is probably the first option that comes to mind for most
people.

gravatar
Anonymous said...
April 9, 2013 at 9:28 AM  

The Toronto real estate agent suitably guides you right from the beginning.
One of the most important stipulations of the act is that
an Estate Agent may only receive commissions on transactions
concluded during a period for which the Estate Agent is in possession
of a valid Fidelity Fund Certificate. Property - Hookp takes uses advanced link building and promotion tools to optimize your profile for search engine ranking.


Feel free to visit my blog post ... vuokra-asunto lahti

gravatar
Anonymous said...
April 26, 2013 at 3:19 AM  

Pretty great post. I simply stumbled upon your blog and
wanted to say that I have truly loved browsing your blog posts.

In any case I will be subscribing for your rss feed
and I am hoping you write once more very soon!

my weblog; workouts for vertical leap

gravatar
Anonymous said...
April 26, 2013 at 4:36 PM  

wonderful points altogether, you just received a logo new
reader. What might you suggest about your put up that
you just made a few days in the past? Any positive?


My web-site www.mumsnews.com

gravatar
Anonymous said...
May 11, 2013 at 2:49 PM  

What's up, just wanted to tell you, I enjoyed this blog post. It was helpful. Keep on posting!

Also visit my blog post :: http://www.busdir.net/user_detail.php?u=hazelkear

gravatar
Anonymous said...
May 17, 2013 at 7:17 AM  

Excellent blog here! Also your website loads up fast!
What web host are you using? Can I get your affiliate link to your host?
I wish my site loaded up as fast as yours lol

my web site Exercises To Jump Higher Exercises To Improve Vertical Exercises To Improve Vertical Jump Exercises To Improve Vertical Leap Exercises To Increase Vertical Exercises To Increase Vertical Jump Exercises To Increase Vertical Leap Exercises For Vertical Exercises For Vertical Jump Exercises For Vertical Leap Workouts To Jump Higher Workouts To Improve Vertical Workouts To Improve Vertical Jump Workouts To Improve Vertical Leap Workouts To Increase Vertical Workouts To Increase Vertical Jump Workouts To Increase Vertical Leap Workouts For Vertical Workouts For Vertical Jump Workouts For Vertical Leap Vertical Jump Exercises Vertical Leap Exercises Vertical Jump Workouts Vertical Leap Workouts

gravatar
Anonymous said...
May 18, 2013 at 8:14 PM  

This piece of writing presents clear idea in support of the new
people of blogging, that genuinely how to do running a blog.


Review my website :: workouts for vertical jump

gravatar
Anonymous said...
May 20, 2013 at 2:35 PM  

I visit daily some web pages and sites to read content,
except this webpage offers quality based content.

my website exercises to improve vertical jump

gravatar
Anonymous said...
May 25, 2013 at 8:27 PM  

Fantastic blog! Do you have any recommendations for aspiring writers?
I'm hoping to start my own website soon but I'm a little
lost on everything. Would you recommend starting with a free platform like Wordpress or go for a paid
option? There are so many choices out there that I'm completely overwhelmed .. Any recommendations? Cheers!

Here is my blog post; exercises to increase vertical leap

Post a Comment